5968. dzień niepodległości Księstwa Sarmacji
259. dzień panowania Roberta Fryderyka
Dwór Książęcy, Robert Fryderyk, 10.03.2018 r. o 07:19:11, tantiemy: 8 584.00 lt
O wentylatorze, wsiach i szantażu
Seria wydawnicza: Komunikaty Koronne
QrU5xM6l.png

Krytyka, satyra, prawo do oceny i jej wypowiadania — to prawa, których nikt nikomu nie broni w Sarmacji i wierzę, że nikt nie zacznie. Ale to jedna strona medalu. Druga strona medalu to bezczelność, chamstwo i przekraczanie granic dobrego smaku — na to zgody być nie może, i o ile każdy z nas popełnia także te błędy, to zna umiar i wie kiedy przestać. Prawie każdy. Jest jeszcze jeden aspekt — szacunek dla Tronu. Nie dla osoby, która na Tronie siedzi. Ale dla Tronu. Aspekt, o którym nader często zbyt wielu dziś zapomina, a wśród nich osoby, które czynią z okazywania tego braku szacunku sport. Na to zamierzam reagować kategorycznie. Z Tronem nierozerwalnie wiąże się nasz ustrój, tak polityczny, jak i społeczny. Nie można jedną ręką z niego czerpać, a drugą wiosłować odchody w strumień włączonego wentylatora.

Zdecydowałem się w dniu wczorajszym odebrać wsie lenne i tytuł szlachecki panu Nikodemowi Sedrovskiemu de Canterville ponieważ zawiodły wszelkie inne próby przywrócenia go na normalne tory rozmowy, w tym zwykłej krytyki. Publiczne nawoływania, że czas się ogarnąć, prywatna rozmowa, w której dałem do zrozumienia, że są granice. Także przez osoby trzecie — sarmacką matkę. Pan de Canterville przepraszał, i publicznie, i prywatnie. A po chwili wracał do tego za co przeprosił. Do niskich lotów żartów, nietrafionych przytyków, w końcu do wyzwisk i przekręcania imienia i nazwiska. Szacunek do Tronu wymagał od niego niewiele — by jedynie swą krytykę czynił w sposób cywilizowany. Nie sądzę by pomógł mu poklask z jakim się spotkał. Dość powiedzieć, że były w Sarmacji czasy, gdy za podobne zachowanie skarciliby go inni. Dziś inni zachęcają by iść jeszcze dalej. Znak czasów, być może. Ale są granice. Zawsze. Być może, gdyby Sarmacja dysponowała aktywną i sprawną Prefekturą, podobne sytuacje byłyby opanowywane i odpowiednio traktowane, lecz od dłuższego czasu nasza Prefektura pozostaje sparaliżowana. Nie można wobec tego oczekiwać, że nikt ostatecznie nie podejmie decyzji bo jest to decyzja niepopularna.

Podobnie jak w przypadku innych decyzji — nie była to decyzja podjęta na gorąco. Nie była to decyzja chwili. Rozważałem ją długo, bo i festiwal w wykonaniu pana Nikodema trwa w najlepsze od dnia ogłoszenia wyników elekcji. Dwa miesiące by się ogarnąć, szczególnie gdy ma się informacje, że robi się coś źle, to dość czasu. Brak reakcji i eskalacja zachowania to znaczący powód dla tego by w końcu zareagować mocniej. I tak też zareagowałem.

Nie jest mi miłe podejmować takie decyzje. Nie zamierzam jednak udawać, że nie ma problemu, i że dobrze się dzieje kiedy pozwalamy sobie na niewybredne zachowanie w taki sposób. Decyzja ta nie podoba mi się tak, jak nie podoba się wielu z Was. W tym miejscu jednak chcę podkreślić jedno — nie starajcie się mnie szantażować. Nie będę szantażu tolerował. Uprzejmie o tym informuję. JKW Andrzej Fryderyk napisał do mnie wczoraj wieczorem, iż prosi o wycofanie podjętej i ogłoszonej już decyzji bo inaczej... będzie się wiązać że zdecydowaną reakcją z jego strony. Dalej pisał o tym, że z Nim się nie targuje. Tego już nie zrozumiałem, bo też ani ja ani nikt inny targów nie podejmował. Dalej jednak dowiedziałem się, że to decyzja wroga wobec Niego i Teutonii. Po tych słowach sprawdziłem miejsce zamieszkania pana de Canterville i dowiedziałem się, że jest zamieszkały w Teutonii. Wcześniej nie zwróciłem na to uwagi. Bo i nie ma to najmniejszego znaczenia.

Jeśli w podobny sposób zachowa się ktoś ze Starosarmacji, Baridasu czy Sclavinii to reakcja będzie adekwatna i odpowiednia. Nie sprawdzam metryczek nim podejmę decyzję, a profilowanie osób po miejscu zamieszkania byłoby jedną z najniższych rzeczy, które mógłbym zrobić. Sugerowanie mi podobnego zachowania, tak jak i próba szantażu mnie, to działania nie na miejscu, znacznie przekraczające dopuszczalne granice jakiejkolwiek krytyki. Do Króla Teutonii apeluję. Już jedna sprawa, w której stawialiście się osobiście w miejscu, którego nie powinniście zajmować i odbieraliście osobiście decyzje i słowa kierowane do innych, sprawiła, że dziś relacje między Wami a Nami nie są najlepsze. Nie popełniajcie więc tego samego błędu po raz wtóry, bo mylicie się ogromnie i szkoda by z Waszej woli cierpiała cała Teutonia, której głowa samorządu będzie wrogo odnosić się do kogokolwiek blokując im budowę normalnych stosunków. Ta sprawa nie ma w najmniejszym stopniu podłoża teutońskiego i proszę taką jej nie czynić. Nie będę polemizował z Waszym wyimaginowanym przekonaniem. Wypowiadam te słowa raz i czynię to publicznie.

Na koniec apel — nie trzeba księcia Roberta Fryderyka lubić czy zgadzać się z podejmowanymi przez niego decyzjami. Do wyrażania niezadowolenia i krytyki służy jednak cywilizowany dialog. Wszyscy powinniśmy zrobić dwa kroki w tył i się zastanowić czy chcemy żyć w Sarmacji jednak, czy robimy tu Wandystan.
Dotacje
Nikt jeszcze nie zasponsorował tego artykułu.
Serduszka
Nie jesteś zalogowany i nie dodasz serduszka
Komentarze
Ten komentarz czeka na serca.
Torkan Ingawaar, 10.03.2018 r. o 09:39:58
Quote:
czy chcemy żyć w Sarmacji jednak, czy robimy tu Wandystan
Ksenofobiczna wstawka na zakończenie zawsze w cenie. Serduszko, towarzyszu Sekretarze!
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Szymon de Canterville, 10.03.2018 r. o 09:57:42
Jeju, aż napisał artykuł o mnie. To zaszczyt, szkoda że kseno- i homofobiczny.
Zwrócę tylko uwagę, iż ktoś znów źle odmienił nazwisko. :(

Walka mieczami gdy ma się przed sobą czołgi jest skazana na porażkę.
I tak mi oddasz wioski :)
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Emil Potocki, 10.03.2018 r. o 10:08:01
No, ale przynajmniej raz Książę odpowiedział na bezpośrednie zaczepki i pokazał, że ma jaja, abstrahując od innych czynników. +5 punktów prestiżu.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Szymon de Canterville, 10.03.2018 r. o 10:11:16
Dodam iż informowanie o prywatnych wiadomościach jest domeną ludzi na poziomie IQ 55.
Wróć... doskonałym argumentem jest oskarżenie Yennefer von Witcher i te jakże mądre "sprzedawanie" realnych konwersacji.
odpowiedz
Vanderlei Bouboulina-à-la-Triste, 10.03.2018 r. o 11:29:35
@Nthiefs człowieku, weź się ogarnij. Przynosisz wstyd Teutonii. Nie dlatego, że walczysz z sarmackim okupantem, ale dlatego, że robisz to na poziomie iście gellonskim, z wyrafinowanem typowym dla osób pozostających permanentnie pod wpływem środków psychoaktywnych.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Szymon de Canterville, 10.03.2018 r. o 11:58:50
Prozac, whisky i pizza są psychoaktywne?

Nie zależy mi, a fakt że mnie upodlił niech będzie Jego truskawką na torcie.
odpowiedz
Torkan Ingawaar, 10.03.2018 r. o 12:23:10
Quote:
JKW Andrzej Fryderyk napisał do mnie wczoraj wieczorem
Na marginesie — jeszcze jako pretendent do sarmackiego tronu zapewniał Wasza Książęca Mość podczas swojej wizyty w Cesarskim Mieście Srebrnym Rogu, że będzie zwracał się do JKM Króla Teutonii w sposób odpowiedni, respektując tym samym treść złożonego przez jednego z Waszych poprzedników oświadczenia ( [...] Królestwo Nowej Teutonii zostanie inkorporowane do Księstwa Sarmacji, gdzie po połączeniu z Marchią Teutońską utworzy nową prowincję — Królestwo Teutonii, na którego czele stał będzie Jego Królewska Mość Król Teutonii.) i kończąc erę gówniarskich odzywek znanych z wypowiedzi poprzedniego księcia.

Zachowania obywatela Sedrovskiego de Canterville (nazwisko w artykule odmienione jest jak najbardziej poprawnie — językiem urzędowym Księstwa Sarmacji jest język polski wraz ze wszystkimi jego regułami odmiany) przekroczyło wszelkie granice dobrego smaku (nazywanie kogoś łysym przegrywem jest karygodne i niedopuszczalne niezależnie od tytułu osoby obrażanej), a wyciągnięte z tego powodu konsekwencje honorowego uważam za w pełni usprawiedliwione. Dziwi mnie również tak gwałtowna reakcja Jego Królewskiej Mości. Za irracjonalne uznaję również wywieranie presji na zagranicznego monarchę w sprawie nadawanych i odbieranych przez niego wedle własnego uznania tytułów. Poza tym, dla Teutończyków zagraniczne tytuły honorowe nie powinny mieć nawet czwartorzędnego znaczenia.

Nie zmienia to jednak faktu, że takie żonglowanie JKM/JKW w zależności od humoru i aktualnych relacji z Jego Królewską Mością Andrzejem Fryderykiem uważam za niedojrzałe i nielicujące z majestatem monarszym. Zwłaszcza, że Jego Królewska Mość zawsze, niezależnie od sytuacji, tytułuje Waszą Książęcą Mość odpowiednio (w przeciwieństwie do, na przykład, mnie), a osoba Waszej Książęcej Mości przed symetrycznymi działaniami ze strony adwersarzy chroniona jest przepisami Kodeksu Sprawiedliwości. Czego można spodziewać się przy następnej publicznej sprzeczce z Jego Królewską Mością? Diuka Fryderyka?
odpowiedz
Torkan Ingawaar, 10.03.2018 r. o 12:28:04
Quote:
Nie zależy mi, a fakt że mnie upodlił niech będzie Jego truskawką na torcie.
Na dobrym imieniu Królestwa Teutonii, którego jest Pan obywatelem, jednak powinno Panu zależeć.
odpowiedz
Robert Fryderyk, 10.03.2018 r. o 12:29:25
Przyznaję, JKW jest omyłkowo użyte. Nie miałem nic złego na myśli. W wielu miejscach używam JKM z czego już się tłumaczyłem paru osobom. Tu przeoczenie. Przepraszam. @Torkan
odpowiedz
Lubią ten komentarz: Jahn Dagobard ik Thórn-Mákovski.
Torkan Ingawaar, 10.03.2018 r. o 12:33:10
@RCA Wobec tego ja też przepraszam za założenie z góry złych intencji, Wasza Książęca Mość. Z wymową artykułu zgadzam się w stu procentach.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Szymon de Canterville, 10.03.2018 r. o 12:57:15
Nie, nie jest odmienione poprawnie :)
odpowiedz
Andrzej Fryderyk, 10.03.2018 r. o 14:14:31
Widzę, że Wasza Książęca Mość dziś w ofensywnym nastroju, dobrze. Odpowiedź bez wątpienia się pojawi, prawdopodobnie jeszcze dzisiaj.


Natomiast Ciebie Nikodemie, jak i Was Vandereleiu i Torkanie apeluję o zachowanie spokoju i zimnej krwi. Niczyje polityczne sympatie i antypatie nie powinny się odbijać na jedności i spójności Teutonii, a tym bardziej żadne decyzje władzy centralnej.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Robert Fryderyk, 10.03.2018 r. o 14:54:22
10000 lt dla osoby, która wskaże ofensywną retorykę w artykule powyżej. Serio.
odpowiedz
Lubią ten komentarz: Susanne Delfina Kierkeller.
Paviel Gustolúpulo, 10.03.2018 r. o 14:59:19
"W tym miejscu jednak chcę podkreślić jedno — nie starajcie się mnie szantażować. Nie będę szantażu tolerował. Uprzejmie o tym informuję."
odpowiedz
Andrzej Fryderyk, 10.03.2018 r. o 15:03:18
Mogę dać podpowiedź do konkursu Jego Książęcej Mości – nieco można jej znaleźć w akapicie piątym.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Robert Fryderyk, 10.03.2018 r. o 15:09:47
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Robert Fryderyk, 10.03.2018 r. o 15:10:34
@rybczak nice try, ale jeśli to jest ofensywne to jak rani codzienne "dzień dobry"...?
odpowiedz
Paviel Gustolúpulo, 10.03.2018 r. o 15:12:04
@RCA to był pierwszy lepszy strzał, nie trzeba być wybitnym specjalistą od zachowań ludzkich żeby wynieść odpowiednie emocje z tych trzech zdań. Ale tak, piąty akapit jest przepiękną kopalnią. W taki głupi sposób stracić 10k...
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Albert Jan Maat, 10.03.2018 r. o 18:36:28
Szczera prawda. Tron sarmacki trzeba szanować. A jak dalej będzie obrażał Majestat, to... no cóż, w więzieniach mamy dużo miejsca.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Jack von Horn, 10.03.2018 r. o 19:29:18
Jak to tak bez sądu?
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Robert Fryderyk, 10.03.2018 r. o 19:31:08
Na litość boską...
odpowiedz
Lubią ten komentarz: Susanne Delfina Kierkeller.
Wojciech Hergemon, 10.03.2018 r. o 19:35:26
Podoba mi się wniosek, że nasilona krytyka jest znakiem czasów :).
odpowiedz
Lubią ten komentarz: Albert Jan Maat.
Torkan Ingawaar, 10.03.2018 r. o 20:06:55
To zabawne, że gdy poprzedni książę w ramach totalitarnej i godnej potępienia praktyki wyjebał z Sarmacji bez sądu kilkunastu mieszkańców, pewne osoby siedziały cicho lub wręcz przyklaskiwały, a dziś te same osoby jadą po obecnym monarsze, bo ten wyciąga niespecjalnie dotkliwe konsekwencje honorowe wobec osoby notorycznie odnoszącej się do niego z brakiem poszanowania elementarnej ludzkiej godności. To dopiero znak czasów. :-)
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Jack von Horn, 10.03.2018 r. o 21:13:20
A kogóż to wyjebał bo nie kojarzę?
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Jack von Horn, 10.03.2018 r. o 21:25:46
@RCA
Quote:
10000 lt dla osoby, która wskaże ofensywną retorykę w artykule powyżej. Serio.
Quote:
Jeśli w podobny sposób zachowa się ktoś ze Starosarmacji, Baridasu czy Sclavinii to reakcja będzie adekwatna i odpowiednia.

To do tego na litość boską :-)
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Henryk von Thorn-Leszczyński, 10.03.2018 r. o 21:28:13
zważcie słownictwo, panowie szlachta.
odpowiedz
Lubią ten komentarz: Helwetyk Romański.
Prokrust Zombiakov, 10.03.2018 r. o 21:45:54
1. W zupełności zgadzam się, że Pan Nikodem poniósł konsekwencje które mu się słusznie należały i właściwie sam się temu raczej nie dziwi. Albo się przestrzega reguł gry w monarchię albo można stracić wszystko to co od monarchii się dostaje. Czy to dla kogoś stanowi problem/straszak to już sprawa indywidualna.

2. Oczywiście, że artykuł jest (kontr)ofensywny. Defensywne to było puszczanie różnych wypowiedzi płazem. Wyciąganie konsekwencji i zapowiedzenie podobnych "represji" w podobnych sytuacjach jest ofensywne. Ale czy ... to jakiś problem ? To chyba powinno być ofensywne więc znowu nie udawajmy, że krokodyl jest chomiczkiem.

3. Inna kwestia dla mnie to "szacunek dla Tronu". Osobiście nie czuję tego i jak już pisałem skończyło mi się to całkiem po JKW PMK. Obejmując stanowisko (Księcia czy Papieża) nikt nie staje się lepszy niż był i nie powinien oczekiwać lepszego traktowania. Na szacunek trzeba sobie zasłużyć samemu. Zwłaszcza gdy osoba obejmując stanowisko doskonale wie, że są ludzie którzy go szczerze nie znoszą (i z wzajemnością choćby zaprzeczał) - to nie może oczekiwać taryfy ulgowej.

Wybór osoby polaryzującej społeczeństwo sam w sobie można traktować jako brak szacunku dla Tronu. Ludzie głosowali wiedząc co się święci w myśl zasady "byle by się działo". Wiadomo było, że Tron już nie będzie taki sam jak wcześniej.

O wiele ważniejszy dla mnie jest zwyczajny szacunek dla współobywatela którego zarówno JKM RF brakowało w przeszłości wielokrotnie jak i obecnie sam się z tym zjawiskiem spotyka. Więc wyzywanie się od przykładowo "przegrywów" to totalna porażka dyskusji publicznej. Robienie z Pana Nikodema męczennika (nawet pół-serio) to rzecz jasna czysta polityka.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Andrzej Fryderyk, 10.03.2018 r. o 21:58:02
@Zombiakov moja odpowiedź dopiero powstaje więc pozwolę zapytać jeszcze tutaj. Czy ktoś z Nikodema robi męczennika?
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Helwetyk Romański, 10.03.2018 r. o 22:03:12
@Zombiakov Serduszko dla punktów 1 i 2. Jeżeli chodzi o punkt 3, szacunek dla głowy państwa jest pożądany — niezależnie od formy rządów. Istnieją o wiele lepsze sposoby dla wyrażenia dezaprobaty wobec prowadzonej polityki, sposobu prowadzenia polityki — ba, nawet cech osobistych sprawującego urząd — niż podręcznikowe buractwo.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Prokrust Zombiakov, 10.03.2018 r. o 22:17:17
@Helwetyk - my point is ... że to samo tyczy się wszystkich. Każdy ma prawo do merytorycznej krytyki. A państwo i społeczeństwo powinno nas chronić przed zwykłym buractwem i nadmiernymi wycieczkami osobistymi. Głowa Państwa nie jest tutaj wyjątkiem w żadną ze stron.

@anglov - szum wokół odebrania "15 wsi lennych" w wielu miejscach miał wydźwięk jakby ta decyzja nie miała faktycznych podstaw, jakby była kolejną wtopą itd. W moim subiektywnym wrażeniu w miejscach tych zaczął być budowany obraz Pana Nikodema jako ofiary reżymu złego Księciunia. To moje subiektywne odczucie - może nikt tego wcale tak nie chciał przedstawiać.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Andrzej Fryderyk, 10.03.2018 r. o 22:26:41
@Zombiakov w mojej zaś ocenie była to negatywna ocena sposobu radzenia sobie z problemami jakie wystąpiły. Artykuł dziś zaprezentowany jest moim zdaniem najlepszym potwierdzeniem tej teorii. Więcej pojawi się w mojej odpowiedzi już wkrótce.

Niemniej dziękuję za wyjaśnienie punktu widzenia.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Prokrust Zombiakov, 10.03.2018 r. o 22:42:42
@anglov - chętnie przeczytam i być może się czegoś nauczę. Mam deficyty w zakresie dyplomacji, taktu i polityki. Lubię konkrety i w tej sytuacji to co głównie mi się nie podoba to zwłoka z jaką kroki "honorowe" (dyscyplinarne) zostały podjęte.

Inna sprawa, że to w zasadzie nic nie zmienia. Czysta ludzka niechęć jest mocniejsza niż przywiązanie do wsi lennych. Nie sprawi to też, że Pan Nikodem zacznie JKM szanować. Ale ... no cóż... w ramach swoich możliwości JKM musiał zareagować.

To takie moje proste chłopskie rozumowanie Gellończyka :)
odpowiedz
Wojciech Hergemon, 10.03.2018 r. o 23:27:56
Quote:
...proste chłopskie rozumowanie Gellończyka
Niesamowite, cztery słowa, a podwójna tautologia i jeden oksymoron ;).
odpowiedz
Fryderyk von Hohenzollern, 11.03.2018 r. o 04:20:32
Niestety trochę, wręcz mocno mnie to przeraża, te działania, one nie są stricte narracyjne, a my przecież nie żyjemy w monarchii absolutnej. Ba, sami ustanowiliśmy pewne reguły zabawy, prawo etc. .. Jeżeli ani prefektura sarmacka, ani na podstawie żadnego artykułu kodeksu sprawiedliwości nie doszło do czynów zabronionych ( wykroczenia, przestępstwa) - a przecież żaden organ sprawiedliwości tego nie stwierdził nie było nawet zgłoszenia. To jak dla mnie jako monarchisty, legalisty, owe działania podjęte przez JKM są nie do przyjęcia w kwestii takiej że osobiste animozje nie mogą wpływać, wręcz nie powinny wpływać na dobro ogółu - a tu mamy inną bajkę.
odpowiedz
Lubią ten komentarz: Jack von Horn.
Krzysztof Hans van der Ice, 11.03.2018 r. o 09:23:55
Ja się zgadzam z decyzją Dworu Książęcego ale tak na wszelki wypadek by sprawiedliwości stało się zadość sprawą powinna zająć się też Prefektura.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Prokrust Zombiakov, 11.03.2018 r. o 23:53:20
@Kaizer Kiedyś był Trybunał Honorowy. Może to jest jakiś pomysł ? Mogliby w nim zasiadać przedstawiciele każdego z krajów korony.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Robert Fryderyk, 12.03.2018 r. o 10:18:07
@Zombiakov od dwóch lat sugeruję, że TH przydałoby się przywrócić. Poprzedniemu Księciu nawet stosowną ustawę pisałem. Niestety nie było zainteresowania by to wdrożyć. Oczywiście kwestia detali, ale jestem zwolennikiem powrotu do tej instytucji. Sugerowałem to w czasie elekcji. Nie przedkładam jednak obecnie projektu, bo nie wierzę, że ten Sejm jest w stanie projekt taki zaakceptować. Jeśli jednak się mylę, to możemy rozmawiać.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Prokrust Zombiakov, 12.03.2018 r. o 10:55:54
@RCA - trzeba rozmawiać, nie ? Jak WKM nie wystartuje ze swoim projektem to w takim razie poproszę kogoś z nieformalnej Gildii Ustawowriterów o przygotowanie czegoś w formie prostej.

W obawie WKM wyczytuję, że może być tam coś kontrowersyjnego bo chyba nie chodzi o to, że Sejm z zasady wszystko odrzuci.
odpowiedz
Ten komentarz czeka na serca.
Robert Fryderyk, 12.03.2018 r. o 11:09:58
@Zombiakov odezwę się na priv.
odpowiedz
Dodaj komentarz

Nie jesteś zalogowany